En aquesta activitat us proposem realitzar, utilitzant materials senzills, alguns dels aparells de mesura que composen una estació meteorològica. Així, l’activitat permet tractar, de primera mà, el temps atmosfèric i abordar, per tant, tots els temes relacionats amb ell.
L’activitat requereix l’elaboració d’un plantejament experimental, la realització manual d’alguns instruments de mesura i la recollida de diferents dades meteorològiques; permet variacions sobre una proposta bàsica, tindrà l’acompanyament i l’assessorament constant de científics i serà d’una durada variable en funció de les possibilitats i els objectius de cadascú.
Es proposa la recollida de dades que permetran tractar, entre altres continguts teòrics, els de temps atmosfèric, clima, factors que tenen influència sobre el clima, convecció, oceanografia física, corrents marins, fenòmens atmosfèrics i patrons climàtics. Per a l’alumnat de primària, la proposta es pot simplificar segons les inquietuds i els objectius didàctics de cada grup.
Els dubtes i les preguntes que vagin sorgint durant la realització de l’activitat es formularan en un fòrum i seran resolts per científics. Es pretén, per tant, crear un espai comú per compartir resultats, comentar-los, resoldre dubtes i crear debats sobre temes relacionats amb l’activitat entre els diferents participants i diversos equips de científics. Els investigadors de l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona (ICM-CSIC) recolliran, al llarg del curs escolar, les dades de tots els participants per tal de dur a terme una recerca sobre la meteorologia de diferents llocs i que englobi els resultats obtinguts.
Aquí trobareu tota la informació sobre com s’ha de fer el taller (materials, protocols, taules de dades), així com la taula de recollida de dades generals (amb una mostra d’exemple), que convé que us mireu abans de començar el treball de camp.