«El mar a fons» és un projecte creat l’any 2010 i desenvolupat en col·laboració entre l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) (dirigit i coordinat per Josep-Maria Gili, Begoña Vendrell, Laura Peral, Stefano Ambroso, Janire Salazar i Rebeca Zapata) i Obra Social “la Caixa”. Aquesta col·laboració amb Obra Social “La Caixa” va acabar al juliol de 2018.
Aquest projecte apropa el coneixement sobre els mars i els oceans a l’àmbit educatiu mitjançant diverses propostes didàctiques.
A partir d’una plataforma virtual es podrà accedir als continguts educatius i participar activament en el projecte, tant des dels centres escolars com des de l’àmbit particular.
El projecte «El mar a fons» s’organitza en dos grans blocs:
A través de la pàgina web, els participants intercanviaran resultats, impressions, idees i materials, tot creant un diàleg entre alumnat, professorat i investigadors.
En termes generals, l’estudi de les ciències naturals en el currículum d’educació formal pretén que els estudiants coneguin i entenguin el món natural. Sovint, resulta difícil mostrar la complexitat de la natura dins les aules. Una manera de fer-ho és generant interrogants que l’alumnat pugui resoldre a través de resultats derivats d’usar la metodologia i les teories científiques. És justament aquesta competència científica el que han d’adquirir els alumnes. La senzillesa en els plantejaments i la situació en contextos locals i propers poden ajudar a desenvolupar la competència científica, creant un procés d’ensenyament-aprenentatge que impliqui l’alumnat activament. El mar ofereix un escenari idoni per a aquest tipus d’activitats; a més a més, el contacte directe de l’alumnat amb la natura pot afavorir la motivació i l’esperit d’aprenentatge entre els alumnes.
En general, doncs, es pretén mostrar que les zones litorals permeten elaborar projectes de recerca adients per al nivell educatiu de l’alumnat i permeten, alhora, tractar temàtiques transversals, com són l’educació per a la salut i el medi ambient. Moltes de les tècniques i plantejaments teòrics que es presenten també es podran aplicar a l’estudi d’aigües continentals (rius i llacs).
Amb aquest projecte es creen nous recursos educatius per a professors i educadors, de manera que el medi marí esdevingui una nova i complementària font per abordar els continguts del currículum escolar i per nodrir els plans docents dels centres educatius a nivell pràctic i teòric.
A partir dels estudis que es plantegen, els alumnes poden desenvolupar les següents competències:
Aquestes competències es poden relacionar amb conceptes i temàtiques teòriques del currículum formal de les ciències naturals.
El coneixement nascut d’un procés d’ensenyament-aprenentatge pràctic i teòric ha de permetre, també, despertar l’interès de l’alumnat per la conservació del medi marí.
Encara més, l’exploració és una de les activitats que més captiven i atreuen la nostra espècie. Sorprenentment, sembla que els anhels de conèixer i explorar se centrin gairebé exclusivament a l’espai exterior. Ara bé, més del 80 % dels oceans es desconeix quasi completament. Promoure la passió per explorar les zones ignotes del planeta és un dels objectius paral·lels del projecte. Els mars, fins i tot els més propers, són la natura que més desconeix l’ésser humà i poden esdevenir un gran al·licient de descoberta.
Els continguts educatius d’ “El Mar a Fons”: