En aquesta activitat us proposem, a través de tècniques senzilles, fer una petita recerca científica, és a dir, un treball de camp i d’anàlisi de les dades que s’obtinguin sobre alguns aspectes biològics i ecològics del plàncton marí.
L’activitat demana la recollida de mostres de plàncton costaner, permet variacions sobre una proposta bàsica, tindrà l’acompanyament i l’assessorament constant de científics i serà de durada variable en funció de les possibilitats i els objectius de cadascú.
Plantegem que es realitzin recerques per tractar, entre altres continguts teòrics, la biodiversitat, les xarxes tròfiques, els cicles vitals i l’heterogeneïtat espacial i temporal. Per a l’alumnat de primària, la proposta es pot simplificar segons les inquietuds i els objectius didàctics de cada grup.
Els dubtes i les preguntes que vagin sorgint durant la realització de l’activitat es formularan en un fòrum i els resoldran científics. Es pretén, per tant, crear un espai comú per compartir resultats, comentar-los, resoldre dubtes i crear debat entre els diferents participants i els diversos equips de científics sobre temes relacionats amb l’activitat. Els investigadors de l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona (ICM-CSIC) recolliran, al llarg del curs escolar, les dades de tots els participants per tal de dur a terme una recerca sobre el plàncton costaner que englobi els resultats obtinguts.
Aquí trobareu tota la informació sobre com s’ha de realitzar el taller (materials, protocols, taules de dades, guia d’identificació d’organismes), així com la taula de recollida de dades generals (amb una mostra d’exemple), que convé que mireu abans de començar el treball de camp.